KREATIVEC

Michael Petrus

Michael Petrus je komiksový kreslíř, ilustrátor, kreativní mentor a tvůrce komiksově-technologického startupu Nanits Chronicles.

Jako mentor pomáhá kreativcům na volné noze s podnikatelskými dovednostmi, které má díky svému lustrátorskému studiu proKOMIKS.

Michael miluje komiksy, které ho provází od dětství. Ve spolupráci s Viktorem Šauerem vytvořil svůj vlastní komiksový román Na břehu snů. V poslední době se věnuje komiksově-technologického startupu Nanits Chronicles. Tato digitální platforma vybrala peníze na Kickstarteru a Michael s ní úspěšně vyhrává startupové soutěže.

Chcete vědět, jaké to je se živit malováním a zda je nějaký rozdíl mezi kreativním umělcem a řemeslníkem? V čem je Nanits Chronicles jiný?

Poslechněte si rozhovor s Michaelem Petrusem.

V tomto rozhovoru zjistíte například:

  • jaká byla Michaelova cesta ke komiksové tvorbě
  • kdy nakreslil svůj první komiks
  • jaký je rozdíl mezi umělcem a kreslícím “řemeslníkem”
  • co to obnáší být kreativní mentor a proč se jím Michael stal
  • jaké jsou nejčastější chyby kreativců na volné noze
  • co se skrývá za startupem Nanits Chronicle
  • jak je na tom Česká republika s komiksy
  • jak Michael dokáže dělit svůj čas mezi jeho projekty a jak bojuje s prokrastinací

 

Sponzorem této epizody Proti Proudu je web hosting Endora.

Kreativci a iniciativní lidé obecně by měli mít svůj osobní web nebo portfolio. Přece jen, když někdo zadá do Googlu vaše jméno, chcete mít kontrolu nad tím co lidi najdou. S webem na doméně vašejměno.cz je to snadné. Začněte regstrací domény na Endoře,výborně hodnocená zákaznická podpora Vám pomůže s jakýmkoliv problémem.

Jako posluchači Proti Proudu máte slevu 50% na webhosting. Stačí zadat slevový kód PROTIPROUDU při registraci a máte to. Takže pojďte začít ten projekt, o kterém dlouho premýšlite třeba tím, že si k němu uděláte web na www.endora.cz.

“Dobrá škola dokáže naučit kreativní proces a dovednosti, ale selhává v podnikatelských dovednostech, které lidi potřebují na volné noze”

Shrnutí této epizody

Čtyřlístek s akčními přestřelkami a “komiks” byl na světě

Michael stejně jako ostatní děti začal malovat s první pastelkou v ruce. Protože jako malý byl ovlivněn Čtyřlístkem a miloval akční filmy v televizi, tak dostal dětský nápad si nakreslit vlastní komiks. “Žádný statický obraz, pěkně příběh,” přiznává v rozhovoru.

Dodává, že by ho nikdy nenapadlo, že se malováním dá živit. Podobně jako většina lidí měl v hlavě zakódováno: “Když chceš kreslit za peníze, musíš být umělec.” Ale to není pravda, jak nám hned vysvětluje českou malířskou scénu.

“Máme tady umělce, kteří kreslí obrazy na zakázku či pro galerie. Teoreticky mohou mít svůj obchod. Jedná se ale o uměleckou tvorbu, není to užitná tvorba. Pak je tady malá skupina těch, kteří se živí ilustracemi s užitnou tvorbou. To jsou například obálky do knih, časopisů a novin. Ale tato práce se obtížně shání. Nejširší skupinou jsou komerční kreslíři a ilustrátoři. Jejich úkolem je propagace brandů, produktů nebo služeb. V podstatě jde více o řemeslo než estetický prožitek. Důraz se klade na pochopení myšlenky, co se má výsledkem předat cílovce. Myšlenka se pak řemeslně ztvární grafickými postupy.”

Z učitele kreslířem a kreativním mentorem

Protože Michael nevěřil, že by se malováním dalo uživit, začal studovat Pedagogickou fakultu. Zlom přišel ve chvíli, kdy si kamarád našel inzerát na kreslíře. Po jeho vzoru začal hledat na Google další možnosti. Dobrý přivýdělek na VŠ vedl k rozhodnutí začít malovat na volné noze. Zakázek měl časem tolik, že je skoro nestíhal, ale nechtěl je odmítat. To Michaela vedlo k založení ilustrátorského studia profiKOMIKS. Střet s dalšími často ilustrátory a řemeslníky na volné noze přivedlo Michaela k poznání, že řada lidí má mezery v byznys činnosti.

Sám ví, jak je pro podnikání důležité mít vizi, vědět, co je náš krok k odlišení se, umět si vytvořit kreativní zadání a mnoho dalšího. Tyto aspekty ale často “bohémským” profesionálům unikají, vždyť školy je povětšinou na ně nepřipravují, a oni pak odchází pracovat jako zaměstnanci. To je podle Michaela škoda, a proto vznikl jeho kreativní mentoring.

  • Zajímalo nás, jaké spatřuje nejčastější problémy, na které narazil během koučování:
  • chybějící filozofie – Kam směřujeme? Co nás odlišuje od ostatních umělců (řemeslníků)?
  • špatná komunikace se zákazníkem – Jsme rovnocenní partneři s klientem, ne jejich otroci. Vhodnými otázkami si musíme umět vytvořit kreativní zadání.
  • nedostatečná finanční rezerva – Michael sám dvakrát zažil období propadu. Poprvé rezervu neměl a pocit byl šílený. Podruhé už byl připravený.

První pravý digitální komiks

Takto mluví o svém startupovém projektu Nanits Chronicle, který není jenom samotným příběhem komiksových hrdinů, ale i platforma, na které se komiksy vydávají. Proč první pravý? Protože přichází u nás s něčím novým a ojedinělým. Komiks není pouze převedená papírová podoba do digitální, kde stále listujete stránkami. “V podstatě vám sebrali kouzlo papíru a nic vám nepřibylo. Chybí prožitek, který jste měli při držení barevné knihy. Proto jsme na to šli jinak,” vysvětluje Michael, co stálo za zrodem celého nápadu.

V Nanits Chronicles jsou odstraněny stránky. Nelistujete, ale scrollujete v jednom dlouhém příběhu. Na pozadí vám hraje hudba, která dokresluje atmosféru. Objevují se tam i prostorové efekty a samozřejmostí je multijazyčnost. Platformu mohou využívat i další komiksoví autoři. “Vím, jak těžké je v ČR vydat vlastní komiks a chtěl jsem to umožnit talentovaným autorům.”

I když měli soukromého sponzora, tak pokrýt náklady startupu není vždy lehké. Navíc na Nanits Chronicles pracuje celá řada profesionálů. Vzhledem k tomu, že Michael měl už při vydávání svého vlastního komiksu zkušenost s crowdfundingem přes Kickstarter, sáhli i tentokrát pro tuto možnost financování projektu od veřejnosti.

Závěrečné otázky na tělo

Jako předchozích hostů i Michaela jsme se zeptali na několik rychlých otázek.

Jak zvládáš skloubit časově všechny tvé aktivity?

Jsem časově hodně flexibilní. Před pár lety jsem si nastavil svůj režim, díky kterému ani neprokrastinuji. Umím se tak přizpůsobit práci. Někdy je dělba mezi kreslení a řízení 50 na 50, jindy to může být i 10 na 90.

Kdy sis koupil poslední komiks?

Přiznám se, že jsem spíše tvůrce komiksů než jejich čtenář. Ale paradoxně jsem si nedávno koupil český komiks. Jmenuje se Děsivé radosti a líbí se mi jeho pojetí. Jde o takový mainstream.

Když se řekne úspěšný, kdo se ti vybaví?

Zrovna jsem se vrátil z workshopu profesionálů na volné noze z Prahy, takže jednoznačně Robert Vlach. Sám je na volné noze přes 17 let, vytvořil kolem sebe úžasnou komunitu lidí. Jeho bestseller Na volné noze čtu a je to na dlouho. Tak velká bichle a musím si pořád něco vypisovat, co je tam informací.

Věci zmíněné v epizodě:

osobní web Michael Petrus
Michaelův koučink Kreativní Mentor
startup Nanits Chronicles
ilustrátorské studio profiKOMIKS
vlastní komiks Na břehu snů
Robert Vlach a portál Na volné noze
crowdfunding portál Kickstarter
35% sleva na komiksy Nanits Chronicles můžete mít s promo kódem PROTIPROUDU35

Pokud vás zaujal tento rozhovor, budou se vám líbit i tyto

PODNIKÁNÍ

NA VOLNÉ NOZE

FILMAŘINA

Karkys